de werkplaats 1

 

 

grijpmechanisme

De werkplaats

De bronsgieterij is gevestigd op een oud industriegebied bij Amsterdam Sloterdijk in een deel van een voormalige bakkerij. De buitenkant van het gebouw is recent opgeknapt. De bronsgieterij heeft een vloeroppervlak van 180 m2 en heeft daarmee voldoende ruimte voor alle activiteiten. 

Uitstoomoven

Voor het uitstoken van de gietmallen, wordt de was verwijderd door deze uit te stomen. De  mallen staan boven een bak stomend water in de oven. De stoom verwarmt de mallen, de was stroomt naar beneden en blijft op het water drijven. Na ongeveer zes uur is alle was uit de mallen en worden de mallen in de uitstookoven gezet. Bijna 100% van de was kan op deze manier weer opnieuw worden gebruikt.

De uitstookoven

De uitstookoven combineert oude Italiaanse principes met moderne eisen. In de beste Italiaanse uitstookovens krijgen de mallen de ruimte, zodat de opwarming zeer gelijkmatig gebeurt. Het doel hiervan is minimale spanningen in de mal en daarom nauwelijks scheurvorming. De oven is een elektrische heteluchtoven. Een ventilator verdeelt de luchttemperatuur in de oven heel gelijkmatig. De oven is hierdoor zeer compact en door de dikke isolatie zijn de energieverliezen minimaal. De mallen staan op een ovenwagen, zodat ze zorvuldig gehanteerd kunnen worden.

Smeltoven

De smeltoven is door de bronsgieterij ontwikkeld. Het is een electrische oven. Dus geen lawaai, en omdat alle energie in de oven blijft is er minimaal energieverlies. De verwarming bestaat uit silicium carbide staven in plaats van gloeispiralen, hierdoor wordt het brons snel gesmolten en blijft de legering zuiver. Is de eindtemperatuur bereikt, dan gaat de oven omhoog. De kroes blijft staan en wordt daarna met een grijparm opgepakt en in de gietlummel geplaatst.

Afwerken

De mallen worden uitgeklopt in een cabine, met een prettige werkhoogte. Vervolgens worden de beelden verder schoongemaakt in een spuitcabine. Alle mogelijke gereedschap is aanwezig om de beelden te kunnen afwerken. Een zware compressor zorgt voor de lucht van de straalcabine en het luchtgereedschap. Door het vele daglicht in de werkplaats is bij het patineren de kleur van het beeld goed te zien.